چهار افغان پس از بازداشت در پاکستان کشته شدند؛ طالبان واکنش نشان داد

پاکستان به بهانه دست داشتن شهروندان افغانستان در حملات تروریستی اخیر به این کشور، اخراج گروهی مهاجران افغان را آغاز کرده است

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بیش از ۶۰۰ هزار پناهجو و مهاجر جدید وارد پاکستان شدندــ TONY KARUMBA/AFP

سفارت طالبان در پاکستان تایید کرده است که در جریان عملیات پولیس پاکستان در کنار آزار و اذیت مهاجران، قتل‌های «نامعلومی» نیز صورت گرفته است.

این سفارت‌خانه از چهار نفر به‌نام‌های فرید‌الله ولد غلام‌جیلانی، امان‌الله ولد تکرخان، ولی ولد شيرمحمد و درویش ولد عتیق‌الله به‌عنوان مقتولان نام برده است.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد افزوده است که این افراد در ابتدا از طرف نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شده‌ و پس از چند وقت اجساد شان در بیمارستان‌ها و مکان‌های دیگر پیدا شده‌اند.

دیپلمات‌های طالبان در پاکستان تصریح کرده اند که بر خلاف تعهدات مقام‌های پاکستانی، بازداشت و آزار و اذیت پناه‌جویان اهل افغانستان در پاکستان ادامه دارد. به‌گفته‌ی این سفارت‌خانه، طی دو هفته‌ی گذشته دست‌کم هزار شهروند افغانستان بازداشت شده‌اند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان برخورد پاکستان با مهاجران افغان را غیرقابل قبول خوانده و از آن کشور خواسته است که در سیاست خود علیه مهاجران غیرقانونی افغان تجدید نظر کند.

مجاهد روز چهارشنبه، ۱۲ مهر در پیامی در ایکس نوشته است که شهروندان افغانستان در رویدادهای امنیتی اخیر پاکستان دست ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی سرفراز بوگتی، وزیر داخله‌ی موقت پاکستان گفته است که از ماه ژانویه امسال تا اکنون ۲۴ حمله‌ی انتحاری رخ داده که در ۱۴ مورد آن شهروندان افغان دست داشته اند. 

دولت پاکستان در تازه‌ترین تصمیم، به مهاجران غیرقانونی تا اول ماه نوامبر فرصت داده است که آن کشور را ترک کنند.

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان گفته است که اگر این مهاجران تا اول نوامبر به‌صورت داوطلبانه پاکستان را ترک نکنند، پس از آن پولیس از همه‌ی ایالت‌های این کشور آنان را اخراج خواهد کرد.

با این حال، سخنگوی طالبان در واکنش به تصمیم اخیر پاکستان درباره‌ی مهاجران افغانستانی گفته است که «باید جهت پاکستانی بر پلان خود در این رابطه تجدید نظر کند».

مجاهد نوشته است: «تا مدتی که مهاجرین افغان به اختیار خود و آهسته از پاکستان بیرون می‌آیند، تا آن زمان باید حکومت پاکستان تحمل داشته باشد.»

در پی اعلام ضرب‌الاجل دولت پاکستان برای مهاجران افغان به منظور خروج از این کشور، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مخالفت خود را با این طرح دولت پاکستان ابراز کرد. دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در پاکستان می‌گوید که هیچ مهاجری نباید با زور و خشونت از کشوری اخراج شود، بلکه این روند باید با رضایت او صورت بگیرد.

 قیصر خان افریدی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان ( UNHCR) در پاکستان تاکید کرد: «ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای در مورد اخراج جمعی مهاجران غیرقانونی افغان از پاکستان شنیده‌ایم و از دولت این کشور می‌خواهیم تا در این رابطه شفاف‌سازی کند». 

پیش از این، دادگاه عالی اسلام‌آباد (IHC) هم از دولت آن کشور خواسته است که بر اساس کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱، راهکاری ارائه کند که از بازداشت پناهندگان ثبت‌شده جلوگیری شود. به گفته دادگاه عالی اسلام‌آباد، این سازوکار باید بر اساس ماده ۳۱ کنوانسیون ۱۹۵۱ در نظر گرفته شود تا پناهندگان بتوانند پس از ورود به پاکستان، داوطلبانه گزارش دهند که به‌دنبال پناهندگی در این کشور یا کشور سوم‌اند.

آمارهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که پس خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور در اوت ۲۰۲۱، بیش از ۶۰۰ هزار پناهجو و مهاجر افغان جدید وارد پاکستان شده‌اند.

بیشتر از جهان